miercuri, 10 septembrie 2008

“Smecher de Romania”. Despre Mission&Vision/Values.


“Smecher de Romania” e o chestie care m-a scos din sarite in prima instanta. Ma uitam mirat si ma intrebam ce legatura are Realitatea cu tema “smecherilor de Romania”.Inedit si enervant in acelasi timp. Apoi, mi-am dat seama ca e o idee desteapta de ridicat rating-ul si capteaza multe din rabufnirile de frustrare sociala specific romanesti. Temele sociale au fost mai mult accidentale pe Realitatea pana acum, aceleasi teme care aduc rating foarte bun pe Pro. Poate pentru ca nu se potrivea profilului Realitatii explozia de lacrimogen pe care o provoaca socialul romanesc. Pensionari la limita subzistentei, malpraxis in spitalele romanesti, copii abandonati, au inceput sa apara si in reportajele de pe Realitatea.

“Smecher de Romania” e o tema oarecum sofisticata pentru ca nu e strict legata de frustrari, ci mai degraba de mentalitati. Intr-o societate polarizata, este firesca atitudinea de repudiere taranistic-snobismului “noilor imbogatiti”. Un alt avantaj al reprezentarii “smecherismului de Romania” este multitudinea de forme in care se manifesta. Masini straine, hainele exagerat de scumpe, accesoriile extravagante, modul de proiectare si decorare al caselor, vacantele preferate , cluburile, toate acestea pot fi teme pentru “smecher de Romania”. Lasand la o parte ‘dezbaterile’ de la “Realitatea te priveste”, pe care m-as abtine pentru moment sa le caracterizez, tema poate fi abordata si in jurnalele de stiri. M-as aventura sa imaginez si un premiu acordat la 10 pentru Romania...

“Smecher de Romania” nu produce doar rating , ci si diverse alte reactii. Sunt bloguri care abordeaza tema, precum blogul satmarencei Crina Dunca sau Joe, care chiar propune o poza pentru respectiva campanie. Alti blogari s-au inspirat din numele campaniei , tot aici gasiti si clipul campaniei (presupun ca e clipul, care desi e misto facut, nu vad unde se lipeste cu restul campaniei). Mai mult, am gasit chiar o “comunitate de oameni smecheri” pe net, nu am detectat insa scopul ei. La fel exista si un smecher de romania @ VitanCLub.net, de unde poti downlada muzica si altele.

Problema campaniei rezida in caracterul ei accidental si neprogramatic. Daca ramane o initiativa TV “care merge”, aducatoare de puncte de rating si atat, baietii si fetele de la Realitatea risca sa devina ei insisi niste “smecheri de Romania”, care fenteaza atentia telespectatorilor cu o tema adanc inradacinata in mentalul colectiv (imi place asta cu “mentalul colectiv”, da bine si spusa la televizor, trebuie tinuta minte).
Campania ‘merge’ pentru ca exista undeva un “mission and vision” implicit, dar asta nu scuza superficialitatea cu care este prezentata. Asa cum este descrisa ea, cel putin ceea ce este pe site, mi se pare extreme de subtire. Acolo se vorbeste mai mult despre variile reprezentari ale smecheriei, se dau sugestii pentru telespectatori ca sa stie ce materiale sa trimita. Nu se vorbeste insa despre ce isi propune campania, care ar putea fi contributia RTV la proiectul de schimbare/trasnsformare a societatii romanesti. Dupa 50 de ani de comunism si o tranzitie ratata, suportam acum consecintele capitalismului salbatic. Nu mai exista o buna masura, un bun simt, niste guidelines nescrise de comportament, respect pentru ceilalti. Originile acestei campanii pot fi gasite chiar aici, o forma de protest despre cum “am ajuns sa fim” si cum “am vrea sa fim”. In concluzie, campania e lipsita de componenta aspirationala. Practic, la polul opus s-ar putea afla ‘zece pentru Romania’, care ‘premiaza’ exemplele de ‘reusita’. “Smecher de Romania” sanctioneaza derapajele. Numai ca ‘zece pentru Romania’ e mult mai bine argumentata, desi si aici ar fi multe de comentat, dar nu e cazul acum.
In final, as adauga, ca regasesc inclusiv la mine instinct de smecher de Romania, desi ma cenzurez destul de bine si imi contrapun multe instante prin care imi judec comportamentul. Ceea ce ma face sa cred ca nu numai neghiobii sau snobii pot fi purtatorii de drapel ai smecheriei de Romania…

Niciun comentariu: